Monday, January 4, 2010

UMAT ISLAM BANTAH GUNA KALIMAH MILIK ISLAM

Keputusan mahkamah membenarkan pihak akhbar gereja Katholik menggunakan perkataan Allah dalam akhbar mingguan penerbitan mereka mendapat reaksi dan bantahan bukan sedikit, mungkin ini bantahan 1Malaysia, atau juga ada mungkin sesetengah pihak hanya mahukan publisiti, maklumlah isu agama ini jika dipolitikkan mudah mendapat sokongan, hatta membawa parang, cangkul dan golok sanggup dilakukan.

Setakat ini beberapa NGO islam telah banyak membuat bantahan, berkaitan isu pengunaan Allah oleh pihak gereja Katholik berkenaan. Keputusan mahkamah ini memberi ruang para politikus mengeksploitasi isu demi kepentingan politik mereka. Saya percaya meskipun isu sebenar adalah isu agama, tetapi jika orang politik telah mengambil tempat, maka ia akan menjadi satu modal penting bagi sesetengah individu.

Sebenarnya dalam mana-mana negara pun di dunia yang bermasyarakat majmuk, isu sensitif berkenaan memang amat mudah dijadikan modal politik dan tidak terkecuali di negara ini. Di Malaysia kemajmukan ini bertambah majmuk apabila masyarakat dipisahkan oleh beberapa segmen seperti kaum dan agama. Sebagai contoh, orang kaum India ada beragama Hindu, Islam dan Kristian, orang Cina ada beragama Budha, Tao, Kristian dan Islam, begitu juga dengan masyarakat di Sabah Sarawak seperti Kadazan-Dusun ada beragama Kristian dan ada juga beragama Islam, manakala di Sarawak pula ada orang Melanau beragama Islam dan ada pula beragama Kristian, Jadi ia semakin rumit dan begitu sensitif sekali.

Apapun keputusan dan reaksi yang diberikan oleh ahli masyarakat, kita perlulah menunggu sehingga mahkamah tertinggi bersidang dan membuat keputusan yang yang wajar lagi adil. bukan sahaja kepada penganut Islam tetapi juga kepada masyarakat keseluruhannya. Namun kita harapkan pihak mahkamah jangan pula sampai rakyat negara ini berbunuhan sesama sendiri baharu membuat keputusan. Dipihak lain pula, para pemimpin politik perlu memainkan peranan yang sebenar bagi menjaga keharmonian rakyat.

Masyarakat dan Persatuan Kedayan dimana?

No comments:

Post a Comment