Tuesday, January 12, 2010

UMNO BN TIDAK SALAH

Kesan daripada PRU 12 lalu, komponen BN masih terkial-kial untuk mencari rentak dalam menuju jalan untuk meraih kembali kepercayaan rakyat, khususnya golongan muda dan berpendidikan. Sehingga kini ada beberapa cadangan supaya golongan profesional dibawa masuk kedalam kem BN dan UMNO, begitu juga dengan sesetengah cadangan supaya anak anak muda khususnya mahasiswa/i dibawa masuk sebagai ahli dalam parti politik dominan. Walau bagaimanapun kuatnya pemakaian 'teori elit' dalam parti adalah tidak mudah anak-anak muda untuk masuk bersama untuk berjuang, yang pasti merek aakan menjadi alat dan diperalatkan, ini pasti.

Sehingga kini, dua buah parti dominan dalam komponen BN yang masih terkial-kial adalah MCA dan MIC. MCA masih bergelut dengan masalah kepimpinan dan ahli masih lagi keliru mengenai siapa yang harus diberi kepercayaan memimpin. MIC pula masih lagi bergelut dengan kedegilan presiden yang mahu berkuasa selagi hayat dikandung badan.

Jadi begitu lah masalah UMNO-BN dalam menghadapi PRU ke13 nanti. Sebenarnya dalam perkara ini UMNO/BN tidak salah dan yang salah adalah pemimpin parti. Parti seperti UMNO,MIC dan MCA adalah umpama sebuah bas yang membawa penumpang. Jika pemandunya membawa dengan laju dan dibelok ke sebuah jalan yang 'gravel' maka penumpang akan membenci pemandu dan juga bas yang dipandu, sedangkan bas tidak tahu apa-apa, yang menjadikan keadaan buruk adalah pemandu bas berkenaan. Dalam hal ini, kebencian rakyat kepada sesetengah parti seperti UMNO,MIC dan MCA, adalah disebabkan oleh tabiat buruk dan 'HIPOKRAT' dan sikap 'NATO' oleh majoriti para pemimpin politik dalam BN.

Saya tidak membenci parti tapi cara kepimpinan parti yang dibenci. Anda bagaimana?

No comments:

Post a Comment