Wednesday, January 13, 2010

PENDATANG HARAM BEBAS DI SABAH

Laporan berita beberapa hari lalu ada menyebut lebih 30 ribu orang "pelancong" dari India tidak balik setelah tamat pas lawatan mereka. Pihak kerajaan nampaknya amat risau dengan jumlah yang dilihat amat sedikit jika dibandingkan dengan PATI dari Filipina dan Indonesia khususnya di Sabah. Saya kurang pasti apakah alasan pihak kerajaan membuat kenyataan bahawa mereka akan dicari bagi memastikan mereka kembali ke negara asal.

Yang lebih pelik dan menghairankan , mengapa PATI di Sabah yang beratus ribu jumlahnya dan hampir menyamai jumlah penduduk pribumi Sabah langsung tidak merisaukan pemerintah. Apakah logiknya bagi kerajaan membezakan dua kesalahan yang sama tapi tumpuan berbeza.

Tapi inilah lumrah bagi pemimpin kerajaan yang diterajui BN dan UMNO. Di negara ini mencuri lebih dihormati daripada meminta bantuan, sebagai contoh, jika anda berani anda boleh merompak bank, tidak salah kecuali tertangkap berbanding anda memohon pinjaman, kerana memohon pinjaman banyak karenah yang akan ditemui berbanding anda merompak bank. Jadi fikirkan lah apa mentaliti pemerintah di negara ini.

3 comments:

  1. Mun PANAKUT jaan tah bablog pakah C awang...Kau tulis baik2 tapi mun sudah oang lain ngomen takut kau ngaluaa akan komen dangan?...Apa haati mu ba blog atu kian?...Oang KANAN Datuk Sapawi kah kau ani?...?....?

    ReplyDelete
  2. Susah mahu cakap...D tulis pun d dalam Blog MINDA KADAYAN ani pemilik blog ani pun PANAKUT no 1....Macam mau nulis ni? Kaajaan Umno/BN ani memang sebuah Kaajaan yg HYPOCRITE mcm MIND KADAYAN ani jua sama tu...Oang muda semacam kamu ani C awang mun dapat jaan jadi Pengacut bah macam KKS. Nagaa ani kita yg punya bah. Sekolah2 d Salooh Sabah ani oang asing telahpun mengguna pakai kemudahan kita ayat Nagaa Malaysia ani...Hampiee 80% kemudahan KKM, Kalau d Jabatan Pendidikan hampiee 70% kemudahan PTI oang asing ani yg nguna dan makai kita punya Kemudahan....Apa lagi mun sudah d baiee IC? 100% kemudahan sudah milik abis sia PTI ani...SALAH SIAPA? Salah Rakyat dan Pemimpin Umno/BN tu lah...Kaana Umno/BN yg NGALUAA akan MYKAD MALAYSIA atu.......Marilah kita amai2 ngundi BN PRU Ke-13 nanti lagi...Bahau tah Bangsa Kadayan d alahkan oleh Bugis/Palipin...

    ReplyDelete
  3. PTI adalah Pemimpin Umno/BN yg MEMBERIKAN IC...Siapa yg WAJIB d PERSALAHkan? PTI d Negeri Sabah ini lebih banyak daripada Orang negeri Sabah sendiri....Siapakah yg boleh d KETOGARIkan sebagai PENGHIANAT kepada Negara Malaysia ini? Jika seandainya saya MENJADI PM dalam 1 Bulan saya akan TUMPUkan kerja saya d Jabatan Pendaftaran Negara.....

    ReplyDelete