Saturday, January 23, 2010

KUASA DI TANGAN RAKYAT

Kuasa mengubah pemerintah adalah terletak di tangan rakyat "people power'. Walau bagaimanapun bkan mudah untuk mengubah pemimpin dan kepimpinan apatah lagi mengubah pemerintahan atau kerajaan.
Dalam PRU akan datang, tidak akan berlaku perubahan besar sama ada dalam calon-calon yang akan dijangka bertanding mahupun parti yang akan menyertai dalam PRU khususnya di Sabah. BN dan UMNO Sabah begitu kukuh dan selesa untuk menyapu bersih kesemua kerusi dewan undangan negeri ataupun kerusi parlimen.
Sipitang? Saya tidak menjangkan Datuk Sapawi Ahmad akan disingkirkan daripada kerusi P178 dengan mengambil kira kedudukan beliau yang begitu kukuh dalam UMNO Sabah. Sungguhpun beliau telah menjadi ADUN selama tiga penggal dan parlimen satu penggal, tetapi dijangka beliau akan terus duduk di kerusi itu dengan selesa.
Mungkin ada yang mempersoalkan sumbangan beliau sebagai ADUN dan MP. Saya tidak mempersoalkan apa sumbangan beliau sama ada sebagai ADUN mahupun MP. Setelah berkuasa untuk tempoh begitu lama, pasti ada sekelumit sumbangan kalau tidak pun sebesar gunung, itu adalah pasti. Cuma mungkin kalau terlalu lama berkuasa rakyat mahukan perubahan, rakyat mahukan suasana baru dan orang baru berkuasa dan mengemudi Sipitang.
Dalam situasi ini, siapa bakal KB UMNO P178 bakal ADUN dan Bakal MP dan parti mana dapat mencabar UMNO dan BN? Jawabnya mungkin tidak susah meramal, memang tidak ada potensi sama ada individu dan parti yang berupaya mencabar UMNO dan BN di Sabah. Itu adalah kenyataan.
Umumnya kita semua membenci rasuah, termasuk rasuah politik, tetapi dalam realitinya ,kita dan semua pengundi adalah pengamal serta peminta dan pemberi rasuah. Ini telah menjadi amalan yang telah sebati dalam politik serta tidak boleh dibendung dalam politik di Malaysia. Jadi bagaimana kita boleh mengubah calon, apatah lagi parti dan kerajaan. Jadi bagaimana membuang Datuk Sapawi, UMNO dan BN? Itu realiti.
Memang ramai yang tidak bersetuju dengan UMNO dan BN termasuk terhadap Datuk Sapawi hatta Datuk Dr Yusop Yacob sewaktu menjadi MP sebelum PRU 12 lalu. Tetapi dalam keadaan membenci pemimpin, melawan kepimpinan beliau, ramai yang berlandaskan kepada soal peribadi akibat tidak berpuas hati disebabkan oleh sesuatu perkara yang tidak diperolehi atau dipenuhi oleh pemimpin berkenaan. Jika ini alasan kita membenci pemimpin, itu bukan politik sebaliknya adalah 'PERSONAL VANDETTA"
Oleh itu kita perlu berlapang dada dan berfikiran waras! Saya masih tidak nampak siapa calon yang boleh mencabar UMNO/BN dan DSA di P178 Sipitang selagi pengundi adalah peminta rasuah paling DAHSYAT dalam politik!

No comments:

Post a Comment