Thursday, January 1, 2009

Teori Elit Dalam UMNO

Kurang tiga bulan lagi UMNO akan bertukar kepimpinan apabila DSAAB ( Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi) melepaskan jawatan sebagai presiden dan DSNTR ( Dato Seri Najib Tun Razak ) mengambil alih jawatan sebagai Presiden UMNO. Perubahan juga berlaku bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO apabila tiga calon telah layak untuk bertanding.

Jawatan nombor satu dan dua, adalah bakal memegang jawatan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri. Bagitu juga seperti banyak bahagian-bahagian UMNO di seluruh negara (Kecuali Sarawak) telah mengadakan pemilihan dan terdapat juga sesetengah bahagian yang berlaku perubahan kepimpinan.

Sepanjang pemerhatian saya dalam proses pemilihan UMNO, lebih-lebih lagi setelah UMNO bertapak di Sabah, jawatan utama bahagian, baik dalam wanita, pemuda dan kini puteri, mereka yang memegang jawatan adalah kalangan yang elit dalam parti dan memegang pelbagai jawatan lain sama ada dalam politik mahupun dalam pentadbiran.

Anggapan bahawa berada dalam kumpulan elit parti berpeluang untuk menjadi calon dalam pilihan raya, dilantik dalam pelbagai kedudukan politik atau mendapat projek-projek kerajaan adalah senario biasa dalam politik lebih-lebih lagi UMNO. Amat jarang kita dengan seseorang yang berpengalaman dalam pentadbiran kerajaan diangkat menjadi calon dalam pilihan raya semata-mata untuk kepentingan rakyat. Yang biasa adalah kalangan mereka yang telah berulang-ulang memegang jawatan dan dipilih kembali sebagai calon meskipun sepanjang tempoh perkhidmatan sebelumnya sebagai wakil rakyat kurang menyerlah.

Keadaan ini adalah biasa dalam politik Malaysia. Kini timbul pula politik anak beranak dan saudara mara, yakni jika bapa memegang jawatan di bahagian, anak atau menantu juga akan memegang jawatan sama ada melalui pertandingan atau tanpa pertandingan (konon menang tanpa bertanding) termasuklah semua cabang UMNO seperti pemuda, wanita, puteri atau putera UMNO. Senario ini memang agak ramai dalam UMNO khususnya di Sabah.

Keadaan ini sebut sahaja nama sama ada pernah memegang jawatan sebagai ketua menteri, timbalan ketua menteri atau kabinet Sabah khususnya dari kaum bumiputra. Seingat saya, sehingga kini hanya Datuk Harris Salleh yang tidak ada waris dalam politik utama negeri sama ada semasa beliau dalam politik atau selepas beliau bersara daripada politik.

Jika ini berlaku dimana golongan marhaein diletakkan dalam politik yang bebas?

No comments:

Post a Comment