Thursday, January 22, 2009

Tendang Sana Siku Sini Kerana Nak Menang

Pilihan raya dalaman UMNO semakin hampir. Kempen dan lobi melobi semakin rancak. Calon yang berduit dan dikira kaya, sanggup berhabis-habisan asal menang dan mendapat kedudukan dalam parti. Ini strategi pertama, namun ada lagi strategi lain yang juga penting dijalankan oleh calon-calon yang bertanding kali ini.

Di Selangor, bekas MB UMNO menyarankan agar MB dari PKR mengosongkan buat sementara waktu kerusi MB bagi memberi laluan kepada satu siasatan yang didakwa sebagai menyalah gunakan kuasa oleh MB. Biasalah kalau dah hilang kuasa apa saja yang buat oleh pihak lawan akan dilihat dan diperhatikan atas alasan ketelusan dan macam-macam lagi. Ini dunia politik. Kita boleh buat apa saja semasa berkuasa dan tidak ada yang salah, tetapi apabila kita hilang kuasa dan kuasa di pihak lawan kita kata macam-macam. Kita tak pernah buat salah semasa berkuasa sebab kita bersih! Tambahan pula sekarang dalam masa yang sama kita sedang berkempen untuk merebut jawatan dalam pemilihan UMNO, sambil tarikh perhatian perwakilan lah kira.

Ini kelemahan UMNO. Sekiranya rakyat telah membuang kita, apa guna kita masih lagi nak jadi hero. Lebih baik buat benda lain yang memberi faedah kepada masyarakat. Banyak sangat pemimpin UMNO yang mempunyai "semangat kental" untuk berjuang meskipun telah dibungkus dan dibuang oleh rakyat. Jika ini berterusan dan tidak ada penjenamaan semula UMNO, parti ni akan bungkus, gulung tikar dan muflis dalam PRU akan datang. Orang-orang yang telah dibuang oleh rakyat ini umpama membocorkan kapal dari dalam, dan kapal akan tenggelam dengan lebih cepat.

UMNO sekarang sudah jadi kuda tempang, harimau yang tiada taring, malah kurus kering macam orang kena tibi. Sikap 'reverse psychology' memburuk-burukkan lawan dan memenangkan diri tidak lagi terpakai dan dimaklumi sangat oleh rakyat. Komen seorang pembaca Utusan Malaysia dalam salah satu ruangan berbunyi "Pemimpin UMNO hari ini seharusnya sepuluh kali lebih baik daripaa pemimpin UMNO masa lampau, tetapi sebaliknya mereka sepuluh kali lebih buruk daripada mereka"

Kepada pemimpin UMNO jenis ini, lihat-lihat lah ke belakang.

No comments:

Post a Comment