Tuesday, January 20, 2009

SEMUA PEMIMPIN BN PERLU MERENDAH DIRI KEPADA RAKYAT

Timbalan Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak telah membuat ingatan kepada semua pemimpin BN supaya berubah dengan membuang tabiat buruk yang tidak disenangi rakyat bagi menjamin kelangsungan UMNO dan BN khususnya bagi meneruskan pemerintahan selepas pilihan raya umum akan datang

Barangkali ramai pemimpin UMNO sedar akan tabiat buruk mereka sama ada dari peringkat cawangan ( pemimpin nyamuk) hingga lah kepada pemimpin peringkat bahagian dan seterusnya negeri dan negara.

Apakah DSNTR baru sedar setelah mengalami kekalahan kedua dalam pilihanraya kecil khususnya di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu yang baru berlangsung. Sebenarnya terlalu banyak kesilapan oleh para pemimpin dalam UMNO dan BN yang menjadikan rakyat semakin menjauhkan diri daripada UMNO dankomponen BN yang lain.

Antara kesilapan yang nyata adnatanya adalah:

1.Sikap sombong, bongkak, bangga diri, ego, mementingkan diri sendiri dan keluarga, pembohong, mengada-ngada, suka diampu dan dipuji.

2. Membolot semua projek kerajaan di kalangan ahli UMNO-BN ( Ketua dan AJKnya) sahaja bagi memberi mereka hidup untuk kepentingan mereka.

3. Mengada-ngada dimuka rakyat, sekiranya ada projek dan penyampaian program kebajikan para pemimpin BN akan bermuka-muka dengan pemberita masing-masing yang diupah untuk memuatkan gambar mereka di dada-dada akhbar.

4. Menunjuk-nunjuk kekayaan masing-masing ( termasuk semua AJK bahagian, wanita, puteri dan putera UMNO) dengan jenis kereta yang melebihi kemampuan mereka, sedangkan sebelum menjadi ahli UMNO ada kalangan mereka hanya sebagai pemandu teksi, pekerja kilang dan pekerja bawahan sahaja, namun setelah menjadi ahli parti dan memegang jawatan, mereka menunjuk-nunjuk kekayaan dengan kereta besar, rumah besar dan sebagainya.

5. UMNO dan BN tidak masih lagi berselindung dan berdolak dalik terdapat rasuah politik yang maha dahsyat dalam kalangan UMNO-BN. Setiap kali ada pemilihan parti, perwakilan siberi sogokan dengan bermacam kemudahan termasuk wang ringgit, lawatan, hotel dan macam-macam lagi.

6. UMNO tidak lagi memperjuangkan kepentingan orang Melayu sebaliknya hanya memperjuangkan elit dalam parti UMNO untuk meneruskan kuasa.

7. UMNO an BN telah menjadi sebagai sebuah parti 'politikalekonomi' yakni mereka yang berjawatan dan berkuasa dalam parti mempunyai hubungan seperti lembu dengan rumput dan'lembu-lembu gemuk' ini akan diperah susunya apabila tiba waktu pemilihan bahagian, dan pusat, dan jika menang dalam pemilihan seterusnya dipilih dalam pilihanraya umum sebagai calon dan seterusnya menang dan dilantik kedalam kabinet, maka mereka akan memberi projek pula kepada 'lembu-lembu gemuk' tadi.

8. Ada sesetengah pemimpin UMNO dan BN sanggup membelakangkan undang-undang dek kerana mereka adalah orang parti yang memerintah, lihat sahaja di Selangor seorang bekas exco membina bangunan ditengah-tengah kampung tanpa memperdulikan sensitiviti rakyat. Terdapat juga mereka memasang 'parabola' di laman rumah mereka. Tindakan tidak berani diambil oleh agensi penguatkuasa kerana mereka dianggap telah KEBAL.

Itu adalah diantara sifat buruk para pemimpin UMNO BN yang sempat dilambakkan, namun banyak lagi keburukan yang masih terbuku dihati rakyat dan rakyat hanya akan memberi hukuman ini pada pilihan raya umum ke 13 akan datang.

Sejarah telah membuktikan apabila USNO dan perikatan terkubur tanpa nisan di Sabah disebabkan oleh kebodohan para pemimpinnya, perkara ini tidak mustahil terpalit kepada UMNO dan BN dan UMNO-BN akan hanya tinggal sebagai pembangkang dan seterusnya lenyap sebagaimana USNO dan perikatan di Sabah.

Sejarah sering dilupa kerana Melayu mudah lupa......


No comments:

Post a Comment