Sunday, January 4, 2009

Bila Y.B Berlakon dan Bohong Dewan Rakyat

Dewan Rakyat atau dalam bahasa Inggeris disebut ' Parlimen House' merupakan dewan yang mulia dan kerap juga YB menyebut ' di dewan yang mulia' ini apa bila berbahas mengenai sesuatu rang undang-undang.

Ruangan siaran langsung dalam media tempatan khususnya tv telah menmberi kesempatan kepada rakyat untuk menilai gelagat ahli-ahli YB mereka semasa berbahas di dewan. Ada sesetengah ahli YB ini sengaja menjadi tukang sampuk dan tukang sibuk jika ada sesetengan ahli dewan membahaskan sesuatu isu. ada kalangan mereka menjadi nampak emosi dan nampak sangat sesetangah mereka tidak professional malah kebudak-budakan.

Amaran yang diberikan oleh Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat patut diberikan kredit kerana berani membuat teguran khususnya kepada YB BN yang lebih banyak menampakkan sikap 'kurang ajar'. Seharusnya jika mereka benar-benar berhemah mereka lah sepatutnya yang menunjukkan sikap positif bukan cabar mencabar dan mengeluarkan kata-kata kesat yang tidak sepatutnya.

Ada lagi sikap yang tidak profesional apabila sanggup berbohong di dewan rakyat mengenai sesuatu isu, seperti nelayan mogok yang melibatkan isu harga minyak dan subsidi. Jika pihak persatuan nelayan mengatakan mereka mengadakan mogok kenapa pula YB menafikannya? Oleh itu wajarkah sebagai YB mereka berbohong!

No comments:

Post a Comment