Sunday, January 4, 2009

Talipinggang Belakang Kenderaan Apa reaksi masyarakat

Asalamualaikum dan salam perpaduan

Sebagaimana semua tahu, mulai 1.1.09 satu undang-undang baru dikuatkuasakan khususnya bagi kenderaan persendirian. Mungkin pelbagai reaksi daripada orang ramai terhadap undang-undang baru ini. Walau bagaimanapun reaksi orang ramai yang disiarkan melalui media kerajaan rata-rata menyokong pelaksanaannya. Kalau ada pun responden yang membantah gambar mereka tidak akan disiarkan.

Saya mengikuti dengan amat teliti mengenai undang-undang ini. Sebagaimana dasar kerajaan yang lain, sebenarnya undang-undang ini mempunyai kaitan langsung dengan dasar kerajaan sedia ada, sebagai contoh dasar kependudukan negara, dasar otomotif negara dan dasar keluarga penyayang.

Saya bukan lah orang kaya, atau tergolong dalam orang senang. Saya berhadapan dengan masalah sekiranya saya membawa semua anak saya dalam sebuah kenderaan yang berjumlah enam orang. Disebabkan dua orang anak saya telah bekerja setelah menamatkan pengajian di universiti maka saya mempunyai empat orang yang perlu duduk dikerusi belakang. Masalahnya bagaimana saya hendak meninggalkan salah seorang anak saya di rumah disebabkan oleh kehendak undang-undang menghad penumpang belakang hanya kepad tiga orang. Sudah tentu saya akan menghadapi dilema dengan karenah anak saya berkenaan. Kedua, jika saya membawa keempat anak-anak saya duduk dibelakang saya akan berhadapan dengan denda maksima RM 300. Bagi orang kaya seperti kebanyakan penyokong dan kontraktor BN dan UMNO mereka tidak mempunyai masalah kerana mereka banyak opsyen lain seperti membeli kenderaan besar jenis MPV dan sebagainya.

Soalannya, berapa ramaikah rakyat yang menghadapi masalah serupa dengan saya di luar sana, apakah mereka mempunyai pilihan kearah undang-undang yang membebankan rakyat ini. Justeru dimana keprihatinan kerajaan keatas rakyat, apatah lagi kepada golongan yang kurang berkemampuan seperti saya, adakah kerajaan mempunyai opsyen untuk memberi harga subsidi yang betul-betul dapat membantu golongan seperti ini. Atau kerajaan hanya prihatin kepada golongan kaya semata-mata. mari kita renungkan...

No comments:

Post a Comment