Friday, January 2, 2009

Sembelih Palestin: Dimana OIC

Persengketaan antara negara Arab khususnya Palestine dengan Israel sebuah negara Yahudi ciptaan barat sekali lagi mewarnai penutup tahun 2008 dan pembukaan 2009. Setelah sekian lama rakyat Palestine dibunuh dan dianiya oleh bangsa Yahudi, pembelaan hanya dengan tunjuk perasaan dan bakar bendera sama ada bendera negara Yahudi Israel atau 'stripe and star' Amerika.

Sejak berpuluh tahun itu sahaja lah yang dapat dilakukan oleh penduduk negara Islam. Oh I See ( OIC ) hanya sebuah pertubuhan negara Islam yang wujud pada nama sahaja tetapi lemah dari segi tindakan apatah lagi perjuangan. Sejak sekian lama OIC hanya menyaksikan pembunuhan yang berterusan tanpa dapat berbuat apa-apa.

Sebenarnya dalam teori ketenteraan setiap kali konflik atau perang meletus, dan setiap kali nyawa rakyat dan harta benda terkorban, ada pihak yang mendapat keuntungan khhususnya pembuat senjata, pelobi di parlimen, industri tentera, dan para ahli politik di negara Amerika.

Dalam 'Military Industrial Complex' atau kompleks induistri tentera, perang yang melibatkan penggunaan kekerasan dan senjata ramai perancang, strategist, ahli akademik, ahli politik dan industrialist terlibat. Tanpa perang yang dicetuskan atau tanpa krisis yang dicipta, kalangan ini akan menggangur dan boleh jatuh bengkrap, itulah natijahnya.

Barangkali itulah yang menjadikan rakyat Palestine menjadi bahan ujikaji dan barang sembelihan oleh pihak yang berkepentingan. Yang mendapat untung adalah negara dan rakyat yang menjual kelengkapan tentera termasuk bom, peluru dan peralatan tentera yang lain.

Disebelah sini khususnya negara-negara OIC, hanya sekadar berpeluk tubuh dan berkempen untuk pengekalan kuasa memerintah. Justru sampai bila kita akan terus menyaksikan nyawa diragut tanpa peri kemanusiaan. Setakat doa, kutuk dan tunjuk perasaan di jalanraya tidak akan mendatangkan kesan kepada negara kurang ajar berkenaan. Jadi apa tindakan yang perlu dilakukan dari sudut ekonomi, sosial, politik dan diplomatik bagi sesebuah negara yang mempunyai kuasa? Sama-sama kita fikirkan!

No comments:

Post a Comment