Sunday, January 4, 2009

Politik Kampung dan Etika Politik

Suatu pagi saya keluar minum di sebuah kedai kopi di pekan Sipitang kebetulan saya sedang bercuti, kedai ini yang begitu popular bagi semua orang adalah bukan kerana hiasan kedai nya yang cantik atau kerana pelayannya yang genit, tetapi hidangan pau atau bun warisan keluarga yang diwarisi daripada beberapa keturunan. Tidak susah untuk meneka kedai kopi ini di pekan Sipitang.

Disebabkan pau dan bun pansnya, antara jam sembilan dan sepuluh pagi sukar untuk mendapat tempat duduk. Disebabkan tidak ada tempat duduk, saya mencari-cari kalau-kalau ada rakan yang mahu berkongsi meja untuk pagi berkenaan. Setelah meninjau-ninjau tidak ada meja yang kosong, kecuali sebuah meja yang hanya dengan seorang tua dari suku Lundaya. Beliau lantas mengangkt tangan mempelawa saya duduk bersamanya dengan seorang lagi rakan.

Beliau menceritakan penglibatan dan pengalaman politik beliau seawal USNO berkuasa iaitu awal 60an. Salah satu ungkapan beliau antara lain " pollitik dan orang politik waktu itu umpama paku lima inci" Saya tersentak dengan ungkapan berkenaan. Namun setelah menjelaskan apa yang beliau maksudkan adalah apa yang diminta oleh rakyat akan dipenuhi dan dijanji pemimpin pasti akan ditunaikan. Seingat saya USNO waktu itu tidak ada cabang seperti pemuda, wanita puteri atau putera. Kalau ada pun mungkin sehingga ke cabang pemuda dan wanita sahaja. Beliau menambah orang politik ketika ini berlainan dengan era berkenaan. Waktu ini pemimpin berjanji apa sahaja kepada rakyat sama ada sebagai pemimpin utama atau pemimpin bahagian. Tetapi yang ditunai belum tentu.

Saya teringat kata-kata seorang pensyarah saya semasa di universiti dahulu mengenai etika politik. Sebenarnya etika politik telah wujud seiring dengan perkembangan politik dunia. Baca sahaja buku-buku tulisan Plato, Socrates, dan tidak kurang juga daripada Ibn Khaldun dengan bukunya Mukaddimah. Namun dalam mengekalkan kekuasaan masih ada kah para politikus di negara ini khususnya di Sabah yang tahu tentang nya, malah saya berani mengatakan bahawa tujuan mereka berpolitik lebih kepada mengisi poket sendiri berbanding memperjuangkan kesejahteraan rakyat dan kepentingan negara. Malah saya berani berkata pemimpin politik di peringkat bahagian ada antara mereka hanya lulus setakat SPM pangkat 3 dan tidak membaca buku.

Jika ini berlaku apa akan jadi jika mereka memimpin negara. Seperti kata Dr Mahathir yang disebut sebagai teori hantu suatu ketika dahulu, iaitu negera akan dijajah kembali. Tak peduli lah penjajahan jenis apa sama ada penjajahan minda, ekonomi malah tidak mustahil penjajahan fizikal.

Cuba fikir.....

No comments:

Post a Comment