Wednesday, January 7, 2009

PRK Kuala Trengganu

Perang telah bermula, Kuala Trengganu penentu hidup mati karier politik calon BN-UMNO. Meskipun dijanjikan awal-awal lagi jawatan timbalan menteri kepada beliau, masih belum pasti kemenangan berpihak kepada BN. Terlalu banyak isu dan masalah dalam BN dan UMNO menjelang Mac ini. Jika menang jawatan menanti, jika kalah apa-apapun belum pasti kerana beliau tidak dapat dilantik semula sebagai senator.

Ramai kalangan meramalkan pertarungan kini sengit meskipun terdapat tiga calon untuk kawasan parlimen berkenaan bertanding. Calon daripada PAS bukan orang yang terkenal sangat, tetapi kelebihan parti banyak manfaat kepada beliau.

Dalam hal ini ada timbang berat yang perlu diambil kira. Antaranya BN mempunyai kelebihan tetapi tidak boleh selesa. Mulai sekarang banyak janji politik dan peruntukan politik ditabur di KT. Media dan agensi saraf kerajaan bekerja keras bersama-sama jentera BN. Peranan media sama ada akhbar dan tv boleh menenggelamkan UMNO-BN di KT, sebabnya mudah rakyat telah mulai muak dengan kempen dan politik yang keterluan. Kerajaan BN banyak mengasak dan memperkecilkan kemampuan PR sedangkan PR tidak mempunyai ruang yang cukup untuk mempertahankan diri sebaliknya media alternatif seperti blog, SMS jadi perantara. Maknanya bergerak dalam senyap.

Saya mempunyai firasat bahawa calon BN menghadapi situasi sukar, ini kerana UMNO - BN nampaknya seolah-olah tidak ada calon lain yang lebih wibawa untuk PRK KT ini, buktinya apabila calon PRK KT ini diumum sebagai calon beliau telah dilantik sebagai ahli dewan negara, dan beberapa hari selepas mengangkat sumpah jawatan, melepaskan jawatan untuk bertanding dalam PRK KT ini. Ini menampakkan sangat UMNO pimpinan Trengganu tamak. Adakah tidak ada calon lain yang layak? Jika ini menjadi pertimbangan rakyat khususnya dalam PRK KT maknanya PAS tidak menghadapi masalah di KT ini

Apa yang dilihat kini, peruntukan mencurah-curah di KT, meskipun dijelaskan ia telah diluluskan awal, tetapi sebagai rakyat tidak berfikiran sedemikian, sebaliknya ia adalah gula-gula untuk PRK KT ini.

Apapun, kita tunggu keputusan dalam PRK KT ini, jika BN menang kredit bakal PM baru jika sebaliknya banyak orang perlu tanggung antaranya pencabar-pencabar dan calon-calon yang bertanding dalam pemilihan UMNO akan datang. Sama-sama kita tunggu dengan penuh minat!

No comments:

Post a Comment