Wednesday, January 7, 2009

Siapa berkuasa Ketua Bahagian atau Ahli Parlimen

PRU 12 mendahului pemilihan UMNO peringkat bahagian. Sebelum dewan rakyat dibubarkan ramai ketua bahagian UMNO adalah juga ahli parlimen, namun setelah PRU 12 ada sesetengah ketua bahagian tidak dicalonkan semula sebagai calon ahli parlimen, namun dalam pemilihan UMNO peringkat bahagian masih dapat mengekalkan kuasa.

Dalam situasi ini, sedikit kacau bilau dalam perjalanan politik kepartian dan pentadbiran peringkat parlimen. Dalam peringkat parti sesetengah ahli parlimen hanya sebagi ahli biasa dan jika terlibat dalam mesyuarat pun hanya duduk di kerusi biasa, ketua bahagian dan ajk nya merupakan pemimpin yang berkuasa.

Dalam keadaan ini, kedudukan sebagai ahli parlimen menjadi sedikit 'sesak nafas' kerana seolah-olah sebagai orang yang kalah dan hilang pengaruh, jadi dimana silapnya, saya berpendapat sudah sampai masanya untuk menentukan bahawa kalangan mereka yang menduduki jawatan dalam bahagian bukan dan jangan semestinya dipilih bertanding dalam pilihanraya, keadaan sekarang sebenarnya telah menjadikan amalan rasuah politik tidak dapat dihapuskan.

Jika kita soroti keadaan pada awal 60an, hampir tidak ada orang mahukan jawatan sebagai ketua bahagian, kerana takut untuk tidak dapat memikul amanah, ketika itu pimpinan atasan terpaksa menggunakan kaedah paksaan dan ugutan untuk memaksa seseorang menerima jawatan ketua bahagian. Berbeza dengan situasi selepas itu, tawar-menawar diri telah menjadi perkara biasa dan lebih parah rasuah-merasuah dan ugut mengugut di kalangan yang bertanding berlaku. Alasanya amat mudah, jika menang imbalan menunggu sama ada jawatan, projek dan sebagainya. Maka berlakulah rasuah politik yang tidak mungkin akan dapat dibendung lagi.

Perkara ini perlu difikirkan oleh pemimpin dalam parti.!

No comments:

Post a Comment