Monday, December 28, 2009

'WHISTLE BLOWER' MENYENTAK MINDA

Posting 'whistle blower' saya beberapa minggu dan hari yang lalu mengenai politik Kedayan di P178 membuat beberapa individu tersentak. Saya pasti banyak pengunjung yang marah-marah kerana selama ini mereka dibelai, dimanja, disanjung , dipuja dan puji oleh orang berkepentingan menguasai politik.

Saya tidak memanjangkan kritikan saya kepada semua masyarakat Kedayan tetapi sebaliknya hanya saya khususkan kepada kawasan P178 Sipitang yang sepatutnya diwakili oleh kaum ini. Tulisan-tulisan saya mendapat reaksi pelbagai pihak yang kurang senang dengan teguran saya kepada masyarakat ini yang saya fikir sepatutnya mempunyai wakil yang lebih dalam badan perundangan negara dan negeri. Kalau kita lihat di daerah Kota Belud, Semporna malah di Tenom dan Keningau adakah suku lain mewakili mereka atau yang duduk dalam AJK bahagian UMNO mereka selain kaum mereka, maknanya mereka memilih untuk survival bangsa mereka dengan berhati-hati dan tepat.

Mengapa Kedayan yang majoriti di P 178 Sipitang ini harus diwakili oleh kaum lain? Jadi anda sebagai Kedayan yang 'konon' berpendidikan boleh menafsirkan sendiri. Dalam UMNO anda harus faham jika anda duduk 'diam-diam dan tutup mulut' anda akan dpat yang anda mahu. Jangan lupa, uMNO Sipitang punya saudara kembar di merata semenanjung. Siapa tidak kenal DS Khir Toyo, dari suku mana? Siapa tidak kenal dengan ketua-ketau bahagian dari Johor...majoriti dari suku mana? Mereka kuat dan mereka ada rakan di P178 Sipitang. Adakah anda boleh berfikir?

Kalau anda tidak mengkaji sedalam-dalamnya anda akan kelabu...!oleh itu saya membuat kesimpulan, tidak akan ada wakil Kedayan dalam masa akan datang sekiranya mereka dangkal dalam perkara ini.

fikirkan saudara!

No comments:

Post a Comment