Saturday, December 26, 2009

JANGAN EMOSIONAL TETAPI RASIONAL

Kepada saudara pengunjung terutama sekali penziarah yang menulis dalam 'chat box' bah kumin tia, saya berharap anda tidak emosional sebaliknya rasional dan berlapang dada serta berfikiran terbuka. Oleh sebab itu lah kita memerlukan professional Kedayan duduk semeja berbincang dan memusahabah bangsa, mungkin Kedayan ini tidak ramai di Sabah, tetapi sumbangan mereka tetap ada. Saya tidak mahu komen Kedayan luar dari Sabah, kerana mereka mempunyai ruang lingkup dan persekitaran berbeda. Tetapi di Sabah kita memerlukan kesepaduan untuk mengangkat bangsa ini.

Jika kita bercakap mengenai budaya bangsa, mungkin kita perlu berganding bahu dengan 'paadian' kita dari Sarawak, Negara Brunei dan W.P Labuan. Tetapi bagi Kedayan di Sabah kita perlu survival bangsa dalam persekitaran politik masa kini. Kita sepatutnya berguru daripada suku kaum lain yan lebih mantap perpaduan mereka supaya 'demand' dn 'negotiation power' dapat diberi perhatian dengan sewajarnya.

Jika melalak seorang diri atau melaung sebagai orang kecil siapa akan mendengar laungan anda. Itu sebabnya kita mesti mengambil ikhtibar daripada saudara kita masyarakat Brunei mereka berusaha memajukan diri mereka melalui orang-orang yang ada kuasa dan kemantapan persatuan mereka.

Kita dari sejak dulu masih diawang-awangan.

No comments:

Post a Comment