Thursday, December 24, 2009

KEPUTUSAN PMR 2009 SUDAH DIUMUMKAN

Sekali lagi debaran para pelajar khususnya yang menduduki peperiksaan PMR 2009 yang keputusannya dikeluarkan hari ini khamis 24.12.2009. Sekali lagi saya ingin melontarkan pertanyaan adakah tidak anak-anak Kedayan yang dapat 8A dalam peperiksaan berkenaan atau hanya setakat 8E dan berpuas hati dengan keputusan demikian.

Kalau dihitung Kedayan memang majoriti di daerah Sipitang dan sebahagian Beaufort i.e kawasan P178. Saya kurang pasti jumlah murid anak-anak Kedayan yang mengambil peperiksaan PMR dari kg Bukau hingga ke Sindumin, tetapi rasanya mereka yang bersekolah di SMK Weston, Pg Omar dan Pg Omar 11 serta di Padang Berampah agaknya paling ramai Kedayan.

Jika ramai kita mengharapkan mereka menjuarai keputusan cemerlang. Jika tidak siapa harus disandarkan kelemahan ini. Mungkin sebahagian ibubapa, guru dan murid. Ibubapa kerana mereka memang tidak mau peduli keputusan anak mereka di sekolah, pandai dan bodoh bukan urusan orang lain tapi urusan mereka anak beranak. Guru, kerana mereka banyak terlibat dengan aktiviti lain yang ada kaitan dengan politik dan jadi pengikut YB. Lantak lah apa jadi dengan anak Kedayan kata P Ramlee biar dia mampus. Murid memang tanggung jawab mereka tapi bagi mereka menjadi bodoh dan jadi 'ulun' adalah jalan terbaik kerana keturunan Kedayan memang tidak layak jadi apapun kecuali untuk bahan lawak, peminum minuman keras, penghisap dadah dan semua kerja yang negatif.

Jadi bila mereka harus bangkit daripada tidur lena dan mimpi indah ini? Orang lain telah jauh berjalan, Lihat saja keturunan Jawa mereka dan jadi YB, penolong kanan di sekolah menengah, di pejabat pelajaran daerah jadi pegawai, Kedayan ????Jangan harap lah kalau setakat jadi kuli di pejabat itu banyak, memang cukup banyak. Dipejabat pendidikan daerah, rasanya orang Kedayan tiak ada seorang pun yang bergred DG41, apalagi DG44 jauh sekali DG 48, 'palis-palis'. Sesiapa yang mementingkan suku kaumnya 'of course' akan membuat rekomendasi supaya kaumnya berlambak di daerah dia memerintah. Kedayan lari kemana , dihantar ke hujung dunia.

Kesian dengan Kedayan ini. Tapi biarkanlah mereka, itu pilihan Kedayan mau jadi kuli lantak lah. Selamat Tahun Baru Hijrah... Kedayan masih di situ.

No comments:

Post a Comment