Monday, December 28, 2009

KEMANA ANDA DENGAN EMOSI

Saya mengikuti catitan penziarah blog ini dengan penuh teliti, saya juga kurang pasti daripada catatan-catatan yang dibuat dan pasti mereka para penyokong UMNO di P178 Sipitang dan saya dapat memberi beberapa kesimpulan berikut.

1. Penziarah terbawa-bawa dengan emosi dan gagal menunjukkan sikap profesional.

2. Seolah-olah KB UMNO tidak boleh dicabar dan milik orang tertentu

3. Kaum Kedayan yang ada dalam UMNO (jika penziarah adalah penyokong parti itu) tidak berfikiran kritis dan terlalu dangkal kerana tidak dapat membezakan antara penyandang jawatan KB UMNO dengan orang yang dijangka mencabar KB, bahawa kedua-duanya ada persamaan. Iaitu BUKAN kaum Kedayan , jadi mana-mana pun menang , Kedayan gigit jari.

4. Sikap sedemikian memang diperlukan oleh parti kerana mereka akan terus jadi kuda, bangku, kasut atau apa saja yang sama makna dengan alat dan boleh diperalatkan.

5. Kaum Kedayan dalam UMNO di P178 Sipitang memang ketiadaan langsung pemimpin Kedayan yang dapat diketengahkan dan berwibawa untuk mengetuai cabaran, oleh itu memang tidak ada harapan kaum ini untuk mungkin sehingga selepas 2020 nanti.

6. Kedayan di P178 Sipitang mungkin ramai yang pandai tapi tidak bijak menganialisis kemungkinan yang berlaku dalam politik dan demi survival bangsa Kedayan. Malah mereka tidak sebijak kaum pendatang seperti Jawa Bugis malah yang akan datang bangsa Filipin?????

7. Ada pula yang mahu menyokong Tony Liau, jika dicalonkan, dimana jati diri, oleh itulah bleiau menang dalam pemilihan lalu kerana dapat membeli perwakilan.

Daripada tujuh 'point' yang diberikan mengapa tidak "cerdik pandai" Kedayan di P178 Sipitang berfikir. Daripada senarai AJK Bahagian, tolong kira dengan jari yang mempunyai ijazah bagi mungkin 'bakal' calon sebagai calon dalam PRU 13, "jika ada"? Kalau setakat kerbau pencen bagaimana hendak berjuang, kalau untuk dikuda dan dicucuk hidung mungkin lebih mudah. Begitu juga dari cabang pemuda, puteri dan putera, tidak ada Kedayan yang berprestasi tinggi, walaupun belum ada sejarah pemuda atau putera dicalonkan sebagai bakal YB. di Sipitang. Tolong fikir.

No comments:

Post a Comment