Wednesday, September 30, 2009

SIKAP AUTOKRASI PEMIMPIN MIC

Mantan PM Tun Dr Mahathir talah melemparkan komen sinistik terhadap Presiden MIC Datuk Seri Sammy Vellu, kerana keenganan pemimpin yang masih mahu belum berundur daripada kerusi presiden parti yang dipimpinnya. Semasa kongres parti berkenaan bulan lalu Dr M telah menjadi sasaran perwakilan parti berkenaan kerana menganggap mantan perdana menteri berkenaan tidak melakukan apa-apa semasa berkuasa dan dalam ucapan wakil parti berkenaan kasut patut digantung digambar mantan pm berkenaan. Pun begitu Sammy segera mengambil tindakan menggantung perwakilan daripada parti berkenaan.

Dr Mahathir sekali lagi secara sinikal mencadangkan supaya Sammy mengambil cuti 20 tahun, kerana pada pandangan beliau Sammy akan menjadi liabiliti kepada BN. Rentetan daripada itu, sebuah parti berasaskan kaum India muncul iaitu Makkal Sakhti. Sebelum ini telah ada IPF serpihan MIC, PPP dominan kaum India dan KIMMA juga berangan-angan untuk bergiat sebagai parti politik.

Seperti biasa, MIC akan menjadi penghalang terbesar kepada mana-mana parti yang diasaskan oleh kaum india untuk memasuki kelab eksekutif BN. Maka bertempiaranlah para personaliti india yang mahu bergiat dalam politik kepada parti pembangkang seperti DAP dan PKR selain IPF.

Penubuhan Makkal Sakhti telah ditentang oleh pemuda MIC. Lalu kemana orang india magu pergi bergiat dalam politik jika dalam MIC semuanya orang presiden semuanya dan segala suara terpaksa mengikut telunjuk presiden?

Lebih banyak parti kaum India adalah lebih baik sebagai protes kepada presiden yang tidak mahu memberi peluang kepada orang lain dalam berpolitik.

Fikirkan lah Mr Sammy

No comments:

Post a Comment