Tuesday, September 29, 2009

Ramai Wakil Rakyat BerOtak Beku

YAB Dato Seri Najib Tun Abd Razak, Perdana Menteri Malaysia telah mengagaskan 1Malaysia dengan bermotokan " Rakyat didahulukan dan Pencapaian diutamakan" ekoran daripada itu kalangan wakil-wakil rakyat terutama sekali daripada kalangan BN telah menjadi burung tiong atau dalam bahasa yang lebih ringan sebagai "postman" sahaja, dengan melaung-laungkan melodi yang sama tanpa dapat memberi buah fikiran yang bernas dan idea-idea baru bagi merangsang rakyat untuk bergerak maju demi menjana pembangunan negara.

Kalau sebelum dipilih sebagai wakil rakyat, apabila ditanya oleh wartawan apakan visi dan misi mereka, segera mereka menjawab membantu rakyat dan membangunkan kawasanmasing-masing. Sebenarnya tanpa wakil rakyat pun kawasan masih boleh membangun kerana yang membuat kerja adalah kakitangan awam.

Ramai wakil-wakil rakyat kini hanya sebagai 'rubber stamp' atau 'postman' bergambar menyampaikan bantuan kepada rakyat semata-mata untuk 'glamour'. Padahal bantuan yang diberikan adalah wang rakyat dan bukan daripada poket dan dompet wakil rakyat.

Senario yang semakin popular masa kini adalah membuat rumah terbuka dengan memanggil semua penyokong memeriahkan rumah terbuka termasuk mengundang para artis tempatan. Kaya sangatkan wakil rakyat terutama dari BN kini sanggup membelanjakan wang semata-mata kerana rumah terbuka. Darimana datang nya punca kewangan berkenaan.

Sehingga kini, selepas PRU12 masih lagi banyak kawasan-kawasan yang 'status quo' kecuali menjalankan projek-projek terbengkalai sejak sebelum pilihanraya lalu. Apakah status KPI mengenai pencapaian mereka.

Selamat Hari Raya YB

No comments:

Post a Comment