Monday, August 10, 2009

Parti dan Tong Sampah

Kebanyakan bahagian-bahagian UMNO di Sabah telah selesai mengadakan perhimpunan khas bagi memilih wakil ke persidangan khas yang bakal diadakan sekitar bulan November nanti. Sebagai parti tertua sudah pasti UMNO sebagai tulang belakang BN harus mencari dan memperkuatkan pengaruh setelah begitu teruk kalah dalam beberapa siri pilihanraya kecil pasca pru12 lalu.

Presiden parti membuat pesanan agar semua ahli waima termasuk presiden sendiri mengambil pendekatan yang boleh menarik massa menyukai UMNO, supaya boleh terus memerintah. Pendekatan 'strategi Pekan' telah dijual dan dicanangkan kepada ahli dalam ucapan beliau semasa merasmikan mesyuarat khas UMNO di bahagian beliau.

Masalahnya setakat mana idea itu akan diterima oleh ahli UMNO, dan kemungkinan ahli khususnya akar umbi hanya masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan. ini kerana mungkin bagi sesetengah orang UMNO tidak penting, yang penting adalah jawatandan bagaimana untuk menang dan terus berkuasa dalam parti.

Barisan muda seperti putera, puteri, dan pemuda, khususnya yang berjawatan dalam sayap itu yang penting bagi mereka adalah mendapat habuan dalam bentuk projek untuk mengaut sebanyak mana lagi mereka boleh menambah kekayaan. Kekayaan bertambah sokongan juga boleh bertambah kerana undi boleh dibeli, yang penting mesti pandai berstrategi.

Jika itu terus berlaku, UMNO umpama tong sampah yang hanya memuat dan menerima sampah sampah termasuk yang telah busuk, sampai masa rakyat akan buang kedalam tong sampah. Kita tunggu lagi 3 tahun bagaimana kesudahanya. Selamat bersidang.

No comments:

Post a Comment