Friday, July 17, 2009

Guru Boleh Berpolitik

Cadangan sesetengah pihak membenarkan puak guru dibenarkan aktif berpolitik menarik untuk dibincang. Cadangan berkenaan perlu kajian terperinci dan perlu pindaan sesetengah undang-undang dan peraturan terutama sekali kalangan guru yang berada di gred DG41. Selama ini puak guru telah aktif berpolitik terutama sekali kalangan gred DG 27 hingga DG 36.

Tugas guru sebenarnya adalah mendidik anak bangsa. Perkara ini semua orang tahu. Jika guru aktif berpolitik tidak kah akan terjejas tangggungjawab mengajar anak bangsa? Bagaimana pula kesan hubungan dengan politik nanti sekiranya berlaku pergeseran dengan pihak pentadbir sekolah?

Tidak kah gred lain juga akan meminta layanan yang sama untuk aktif berpolitik? Dalam keadaan terkini semua orang faham mengapa guru-guru diberi lampu hijau. Antaranya kalangan guru adalah antara kakitangan kerajaan paling ramai. Umno perlu mengambil peluang untuk menarik sokongan golongan ini sebelum terlepas kepada kumpulan lain.

Sebelum ini ada kalangan dalam UMNO sendiri menyalahkan DSAI kerana kononnya DSAI yang membina landasan supaya guru dibenarkan aktif dalam politik. Tetapi bagaimana kini?

No comments:

Post a Comment