Monday, April 12, 2010

PEMBUANGAN BAYI SEMAKIN BERLELUASA

Beberapa bulan lalu saya pernah menulis dalam blog ini mengenai isu yang sama. Beberapa minggu yang lalu, perkara ini nampaknya semakin menjadi-jadi seperti yang dilaporkan dalam akhbar-akhbar tempatan termasuk media eletronik.

Apa sudah jadi dengan masyarakat Malaysia, khususnya Melayu yang beragama islam? Saya percaya kebanyakkan pembuangan bayi dilakukan oleh kalangan remaja Melayu, yang hanya ingin menikmatyi keseronokan sementara, tetapi apabila terdesak sanggup melakukanjenayah sehingga membunuh.

Semasa saya mengikuti pengajian undang-undang dalam jurusan Jurisprudence, di UM suatu maa dulu, pembuhuhan janin dengan cara mengugurkan tanpa alasan munasabah juga merupakan jenayah, kata pensyarah saya.

Ini lebih berat membuang bayi, yang telah mempunyai cukup sifat, bernyawa dan seharusnya diberi peluang untuk menikmati hidup. Sesunggguhnya mungkin ini adalah natijah kesan daripada pentadbiran kerajaan yang kurang menitik beratkan akhlak dan didikan agama ke dalam jiwa setiap rakyat.

Jika dilihat daripada perlakuan yang sumbang, memang ramai para remaja Melayu khususnya yang terlibat. Anda boleh muat turun semua gambar dan jenis perlakuan ini dalam you tube. Jumlahnya beribu. Malangnya semuaMelayu.

No comments:

Post a Comment