Thursday, March 11, 2010

KEPUTUSAN SPM 2009 SUDAH DIUMUM

Keputusan SPM telah diumum oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia melalui kenyataan dan analisis oleh Ketua Pengarah Jabatan Pelajaran. Ramai yang berjaya mendapat keputusan cemerlang terutama sekali di sekolah-sekolah yang terbilang seperti tahun-tahun sebelumnya.

Saya hanya mau komen dua perkara iaitu pertama sekolah yang berpenghuni ramai anak Kedayan dan kedua sekolah yang diketuai oleh pengetua Kedayan.

Jika sekolah yang ramai dihuni oleh Kedayan mungkin hanya empat buah sekolah iaitu SMK Weston, SMK Pg Omar 1, dan 11 serta SMK Padang Berampah. Bagi sekolah-sekolah ini bagaimana pencapaian anak Kedayan? adakah yang mendapat 10 A atau atas daripada 8 A?

Jika tidak mengapa anak Kedayan boleh mendapat 10 D sahaja? Apa masalah yang sebenar dihadapi oleh anak-anak masyarakat ini? Adakah mereka tidak cukup makanan berkhasiat, tidak ada ruang belajar, tidak ada cukup kelengkapan belajar, miskin, dhaif atau apa lagi kekurangan mereka sehingga mereka tidak dapat cemerlang.

Kedua sekolah yang diketuai oleh pengetua yang berbangsaKedayan. Bagaimana agaknya pencapaian anak-anak didik dan guru dibawah seliaan mereka? Berjaya kah pengetua Kedayan ini mengetuai sebuah sekolah kearah mencapai kejayaan cemerlang? Bagaimana kepimpinan mereka? Berkaliber kah mereka?

Ini menjadi kemusykilan saya.

1 comment: