Tuesday, February 9, 2010

TERLALU BANYAK CAMPURTANGAN KERAJAAN DALAM AKTIVITI EKONOMI

Sejak akhir-akhir ini banyak isu yang memaksa kerajaan mengambil tindakan campurtangan dalam urusan berkaitan barangan keperluan rakyat seperti gula dan bekalan beras selain bahan bakar khususnya petrol. ketiga-tiga barangan berkenaan berkait rapat dengan keperluan asas rakyat.

Dalam bekalan beras dan gula, pihak pemborong dan agensi dalam kerajaan bermain tarik tali dalam mengalih perhatian rakyat. ini kerana kedua-dua belah pihak mempunyai kepentingan dalam urusan masing-masing. Pihak pembekal dan pemborong mempunyai kepentingan ekonomi, manakala pihak kerajaan mempunyai kesan politik yang jelas akan menjejaskan kepentingan politik jika tidak kena gaya dalam mengendalikan isu berkenaan.

Apapun alasan yang diberikan mengapa kerajaan beriya-iya mengurangkan jumlah subsidi kepada rakyat adalah disebabkan oleh kekurangan daripada segi kemampuan kewangan kerajaan dalam memberi subsidi. Akhirnya bekalan dikurangkan di pasaran.

Apa yang berlaku, jika keadaan ini berterusan dimana campurtangan yang melampau, negara menjadi pengamal "sistem komunis" apabila sistem pasaran dikawal dengan ketat tanpa membiarkan mekasisma 'demand and supply' mengambil peranan. Oleh sebab itu kerajaan melancarkan pengurangan gula dalam masyarakat dengan alasan sebab kesihatan.

Dalam keadaan begini, yang menjadi sengsara adalah rakyat golongan majoriti apabila mereka terpaksa membayar lebih keatas makanan asasi mereka seperti beras, gula dan minyak.

No comments:

Post a Comment