Monday, February 22, 2010

BUANG BAYI MENJADI-JADI

Beberapa hari lalu banyak laporan akhbar yang melibatkan masalah sosial anak muda di negara ini, khususnya pembuangan bayi yang baru dilahirkan. Dalam tulisan-tulisan yang dapat diikuti melalui akhbar tempatan berbahasa Malaysia seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian kenyataan menteri wanita juga dapat dibaca.

Apa sudahjadi dengan pembangunan negara Malaysia yang telah dirancang oleh pakar-pakar dalam kerajaan sehingga boleh berlaku perkara yang dahsyat sedemikian. Dimana silapnya dengan Wawasan 2020 Dr MAhathir yang menyatakan "kemajuan berlandaskan kepada acuan Malaysia"? Apa sudah jadi dengan kurikulum disekolah khususnya mata pelajaran agama Islam dan mata pelajaran sivik yang diajar dari tingkatan satu hingga ke tingkatan lima?

Apa sudah jadi kepada ikatan kekeluargaan dan institusi keluarga yang berpaksi kepada 'asian values' kalau di negara ini 'nilai-nilai keMelayuan?

Suatu waktu dahulu semasa saya meneruskan pengajian saya di peringkat sarjana, salah seorang pensyarah saya yang berasal dari Belanda, turut mengkaji masalah ini dengan beberapa orang penuntut lain bagi mengenalpasti punca berlakunya masalah. Salah satu daripada masalah yang dikenalpasti adalah runtuhnya budaya kekeluargaan dalammasyarakat dan terhakisnya perasaan kasih sayang antara isi keluarga sehingga menyebabkan mencari keseronokan diluar. Telah juga dikenalpasti bahawa penyelesaian bahawa ditubuhkan bank bayi bagi memberi perlindungan bayi yang dilahirkan daripada hubungan terlarang sedemikian. Walau bagaimanapun ramai yang membantah keraja khuatir akan berlaku pembuangan bayi dan menjadikan lebih ramai muda-mudi galak melakukan perkara sedemikian.

Ini lah barangkali natijahnya perencanaan pembangunan yang dihasilkan daripada pemimpin yang bukan berpaksi kepada nilai agama..!

1 comment:

  1. antah lah....inda dapat kan dipadah akan apa sababnya...mun ngaji daie damit kana ajaa, diskulah pun ada ayat2 hafazan...agama pun diajaa..ada KAFA...tapi macam inda masuk taus kedlam hati....ada yang ngambil Usulludin tapi inda batudung....antah....

    ReplyDelete