Tuesday, June 2, 2009

Bangunan Runtuh cerita kontraktor bumiputra

Mungkin secara kebetulan, selepas sebuah bangunan lama yang digunakan sebagai pusat membeli beah runtuh, stadium pula runtuh bumbungnya. Yang nyata kejadian pertama berbau kemalangan dan kesilapan teknikal. Tetapi stadium runtuh barangkali berlaku kecuaian dipihak kontraktor.

Dalam projek mega sedemikian, biasanya kontraktor pusat atau kontraktor utama adalah milik Melayu, namun projek biasanya telah disubkan kepada syarikat lain yang biasanya bukan syarikat milik bumiputra. Kontraktor utama hanya mengambil komisyen atau menjual terus projek kepada syarikat lain. dengan kata lain untung atas angin. Disebabkan mahu untung, material akan menjadi berkualiti rendah dan tidak mengikut piawai ditetapkan.

Dalam keadaan ini, banyak agensi kerajaan yang lepas tangan seperti JKR, IDB dan pihak berkuasa tempatan selain DOSH, NOISH dan lain-lain. Akhirnya kontraktor terlepas daripada hukuman.

Dalam banyak keadaan bagi projek kerajaan yang nernilai mega ini, kontraktor yang mendapat kontrak ini mesti ada hubungan dengan parti memerintah seperti UMNO, MIC atai MCA, kalau tidak pun mesti ada hubungan dengan BN. ( bebanan nasional )

Dalam keadaan ini, siapa yang rugi........dan jika berterusan begini bila negara akan menjadi maju........para pengundi perlu bertangan pandai....untuk mengundi dengan bijak.

rakyat perlukan Keadilan.....

No comments:

Post a Comment