Tuesday, January 5, 2010

BERKUBUR TANPA NISAN KAH PERSATUAN?

Telah sekian lama tidak kedengaran mengenai aktiviti Persatuan Kedayan Sabah, entah kemana persatuan ini telah dibawa, berbanding dengan persatuan etnik lain, mereka gah dengan pelbagai pembaharuan dan aktiviti yang dapat dimanfaat oleh ahli secara khusus dan masyarakat secara umum.

Mengapa perkara ini berlaku?, satu persoalan yang perlu dijawab oleh masyarakat dan kaum Kedayan sendiri termasuk para pemimpin yang berkepentingan dalam masyarakat Kedayan di Sabah khususnya dan di Sipitang khasnya dimana kaum ini ramai.

Daripada apa yang berlaku, saya melihat permasalahan dalam masyarakat Kedayan, termasuk dalam aktiviti berpersatuan adalah disebabkan oleh perpecahan politik dalam masyarakat Kedayan selain adanya 'invicible hands' atau tangan tak ketara yang sengaja mahu melihat kepimpinan dalam persatuan ini hancur dan berpecah demi kepentingan dan survival politik seseorang. bak kata peribahasa Melayu, Jong Pecah Yu Kenyang. Pasti ada orang ketawa terbahak-bahak kerana senang hati melihat situasi yang berlaku kepada Persatuan Kedayan Sabah.

Jika perkara ini dibiarkan, masyarakat Kedayan khususnya di Sabah akan menjadi 'laughing stalk' oleh pihak-pihak tertentu yang dengan sengaja ingin melihat persatuan ini berkubur, apatah lagi dalam masa tertentu persatuan ini nampak kurang cenderong memihak kepada politik tertentu.

Jika masih ada pemimpin kedayan yang "berwibawa"? dan yang benar-benar sayang kepada persatuan ini dan sayang, serta cinta kepada bangsa ini, mengapa mereka tidak bertindak membantu membalingkan 'life buoy' kepada persatuan yang hampir lepas ini, saat mana ketika persatuan ini terkapai-kapai untuk hidup. Tolak lah sedikit sentimen politik anda agar persatuan ini dapat bernyawa demi untuk masyarakat Kedayan!

Jika perkara sekecil ini kita tidak dapat menyelesaikan, apakah kita perlu memohon kepada bangsa lain untuk menyelesaikan masalah bangsa kita?. Jika 1Malaysia ada, kenapa tidak ada ONE KEDAYAN???????

Ayuh Fikirkan tia lai!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment